Jak rozliczyć dropshipping?

jak-rozliczyc

Planując rozpoczęcie działalności na zasadzie dropshippingu bardzo wiele osób zastanawia się, w jaki sposób właściwie będzie rozliczać się z hurtownią i jak rozliczanie to będzie wyglądało w przypadku Urzędu Skarbowego. Okazuje się bowiem, że w zależności od konkretne hurtowni, rozliczenie się za zarobione towary może wyglądać nieco inaczej. Również podatek dochodowy, jaki musimy odprowadzać od zarobionej kwoty może generować nieco inne koszty w zależności od formy współpracy jaką wybierzemy. Jak wygląda to w praktyce?

Zarabianie dzięki hurtowni

Jeśli chodzi o rozliczenie z hurtownią, a więc pozyskiwanie własnych pieniędzy za zarobione przedmioty to wszystko powinno zostać uzgodnione już przed podpisaniem umowy. Zasady w tej kwestii muszą być jasne. Nieco inaczej może wyglądać to jeśli podejmujecie współpracę na przykład na zasadzie sprzedaży pod własnym imieniem a nieco inaczej, kiedy jest to wyłącznie pośredniczenie. Sprzedając samodzielnie, pieniądze z reguły wędrują na Wasze konto i później są przekazywane hurtowni, jednak w przypadku pośredniczenia może być odwrotnie. Raz na miesiąc następuje rozliczenie. Każdy musi samodzielnie zastanowić się, która opcja jest dla niego znacznie bardziej atrakcyjna.

Zobacz jak zacząć współpracę dropshoppingową.

Rozliczanie z urzędem skarbowym

To znacznie bardziej poważna sprawa, o jakiej oczywiście trzeba dowiedzieć się jak najwięcej. Dropshipping to bardzo logistyczny model w sprzedaży Internetowej, który polega przede wszystkim na przenoszeniu procesu towaru wysyłki na dostawcę. Niestety mimo iż tak wskazują pozory, rozliczenie się z urzędem na podstawie takich transakcji wcale nie musi należeć do najłatwiejszych. To dość nowy styl współpracy, a więc tak naprawdę regulacje prawne nie są do końca znane i nie odnoszą się do tego modelu wprost. W związku z tym, tak naprawdę jeśli mamy zamiar rozliczać się albo na podstawie Vat albo podatku dochodowego, to konieczne jest szukanie rozwiązania w ogólnych przepisach podatkowych odnoszących się do konkretnego rozliczenia.

Podatek dochodowy a dropshipping

Jak już wspomnieliśmy, rozliczenie w takiej sytuacji zależy przede wszystkim od tego, czy sprzedajemy we własnym imieniu czy jednak będąc wyłącznie pośrednikiem. Jeśli sprzedajemy samodzielnie, to najczęściej my, jako właściciele zajmujemy się kwestiami takimi jak pozyskiwanie klientów i zbieranie zamówień oraz ich rozliczanie. Nie mamy jednak kontaktu z towarem jaki wysyłany jest z hurtowni. Jako sprzedawcy dokonujemy więc dwóch zdarzeń gospodarczych – sprzedajemy i zakupujemy. Ustawa wskazuje jasno, że przychód powstaje wtedy, kiedy zbywamy się praw do danej rzeczy bądź wykonania usługi, nie później niż w czasie wystawienia faktury albo uregulowani należności. Aby wydatek mógł być ujęty niezbędne jest również jego udokumentowanie.

W przypadku pośrednictwa sprawa ma się nieco inaczej, bowiem tutaj nie dokonuje się towarów lecz jedynie pośredniczy, a więc przyjmuje płatności i przekazuje je dostawcy. Jak zatem określić wtedy przychód i policzyć podatek? Zyskiem jest tutaj zatem prowizja od sprzedaży i to z tej kwoty należy się rozliczać.
Niestety nie jest to wszystko takie proste, dlatego zawsze najlepiej poradzić się w tej sprawie specjalisty.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *